ویدئو | قهرمانان فوتسال افغانستان در آغوش مهاجران افغانستانی مقیم مشهد ویدئو | استقبال از تیم ملی فوتسال افغانستان در مشهد داعش مسئولیت حمله به نمازگزاران هرات را بر عهده گرفت عکس‌هایی از مراسم تشییع پیکر شهدای حمله به مسجد شیعیان در هرات راه آهن ایران برای حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه مجددا اعلام آمادگی کرد کاظمی‌قمی، کرزی و عبدالله حمله به شیعیان در هرات را محکوم کردند ویدئو | شناسایی خانواده شهید «نسیم افغانی» پس از سال‌ها گمنامی سفارت ایران در کابل حمله تروریستی هرات را محکوم کرد تمجید وحید شمسایی از عملکرد افغانستان در جام ملت‌های آسیا + فیلم شهادت ۷ نمازگزار در حمله افراد مسلح ناشناس به مسجد امام زمان (عج) در هرات صعود چهارپله‌ای فوتسال افغانستان در رنکینگ جهانی سرمربی ایرانی تیم ملی فوتسال افغانستان: از شادی ملت خوب افغانستان خوشحال هستم ویدئو | شادی مردم هرات پس از راهیابی تیم ملی فوتسال افغانستان به جام جهانی ویدئو | هیجان گزارشگر افغانستانی پس از صعود تیم ملی فوتسال کشورش به جام جهانی نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و قرقیزستان (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) شگفتی سازی افغانستان با هدایت مربیان ایرانی | تیم ملی فوتسال افغانستان به جام جهانی صعود کرد مشهد خانه فوتسال افغانستان مرتضایی: آسیا باید باور کند که در فوتسال قدرتی به‌نام افغانستان وجود دارد پخش زنده بازی افغانستان و قرقیزستان انتخابی جام جهانی ۲۰۲۴ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین شناسایی خانواده شهید نسیم افغانی از طریق DNA توسط بنیاد شهید
سرخط خبرها

گفت‌وگو با سیدضیا قاسمی درباره رمان جدیدش | درون‌مایه زمستان بر مهاجرت تکیه دارد

  • کد خبر: ۴۵۰۶۲
  • ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۳
گفت‌وگو با سیدضیا قاسمی درباره رمان جدیدش | درون‌مایه زمستان بر مهاجرت تکیه دارد
«سیدضیا قاسمی» شاعر افغانستانی است که با رمان «زمستان» به عرصه نویسندگی پا گذاشته است. او درباره این کتاب می‌گوید: درون‌مایه زمستان بر مهاجرت تکیه دارد، از نوشتن لذت بردم و هر چه جلوتر رفتم، بیشتر یاد گرفتم.

سید محمدرضا هاشمی | شهرآرانیوز - اندک‌اند نویسندگان مهاجر افغانستانی که به اروپا مهاجرت کرده‌اند و در این بین آن‌هایی که در عرصه ادبیات داستانی فعالیت می‌کنند، نایاب. با این حال «سیدضیا قاسمی»، شاعر و نویسنده افغانستانی، که در ایران چهره‌ای شناخته شده است، به‌تازگی اولین رمان خود را با نام زمستان وارد بازار کتاب کرده است.

 

طرف‌داران شعر فارسی، سیدضیا قاسمی را بیشتر با غزل‌ها و اشعار سپیدش می‌‌شناسند، اما او حالا در قامت کلمه و داستان تلاش می‌کند حرف‌ها و ایده‌هایش را به مخاطبان خود ارائه کند.

درون‌مایه رمان بر مهاجرت تکیه دارد

این شاعر افغانستانی که سال‌هاست در سوئد زندگی می‌کند، درباره رمان زمستان می‌گوید: این رمان در واقع در پاییز سال گذشته آماده انتشار شده بود و در زمستان منتشر شد. اما به‌دلیل شیوع ویروس کرونا روند نشر کتاب با مشکل روبه‌رو شد.

 

وی درباره این کتاب خاطرنشان کرد: درون‌مایه رمان بر مهاجرت تکیه دارد. رمان از پشت مرزهای ایران و ترکیه شروع می‌شود و روایت یک سفر قاچاقی است. شخصیت داستان کسی است که در کابل استاد دانشگاه بوده، اما به‌دلیل اینکه امنیت او به خطر افتاده است، مجبور می‌شود از کابل بگریزد و راه قاچاق را در پیش می‌گیرد. روایت این سفر قاچاق تا رسیدن راوی به کمپی در شهر وین اتریش ادامه دارد.

 

قاسمی تصریح کرد: این بدنه اصلی داستان است و در طول داستان به اتفاقات دیگر زندگی شخصیت اصلی داستان بازگشت زده می‌شود. این داستان به دوره کودکی راوی که در زمان دولت کمونیستی بوده، جنگ‌های داخلی و زمان طالبان و اتفاقاتی که باعث شده است او مهاجرت کند، می‌پردازد.

 

این شاعر و نویسنده افغانستانی که خود سال‌ها در ایران و اروپا مهاجر بوده، درباره اینکه آیا از تجربیات شخصی خود برای نوشتن این کتاب وام گرفته است یا نه، می‌گوید: قسمت‌های مهاجرت این کتاب تجربه‌های شخصی من نیست. حس‌وحالش از آن تأثیر پذیرفته است، ولی زیاد تحقیق کردم تا فضای راه قاچاق دستم بیاید. درباره اتفاقات تاریخی که در این کتاب به آن‌ها اشاره شده نیز برخی خاطرات شخصی من است.

 

سیدضیا قاسمی سینما خوانده، اما غزل و شعر سپید می‌سراید. او نوشتن رمان را تجربه‌ای متفاوت می‌داند و درباره انگیزه‌اش برای این کار خاطرنشان می‌کند: من در زندگی خاطرات و حس‌هایی زیادی داشتم که دوست داشتم آن‌ها را به دیگران منتقل کنم، بنویسم و این‌ها گفته شود. در شعر نمی‌شود خیلی مستقیم‌گویی کرد و اتفاقات را با جزئیات نشان داد. از نوشتن لذت بردم و هر چه جلوتر رفتم، بیشتر یاد گرفتم، به‌ویژه وقتی به پایان داستان رسیدم، بیشتر از این کار لذت بردم. این روزها کار نوشتن رمان دوم من تمام شده است و از نوشتن آن لذت بیشتری بردم.

 

این شاعر و نویسنده افغانستانی خاطرنشان کرد که امیدوارم رمان دوم در پاییز منتشر شود. ایده‌ای دارم که رمان چهارفصل را کار کنم، اما نمی‌دانم چقدر می‌توانم در این راه موفق می‌شوم، باید ببینیم چه می‌شود.
رمان «زمستان» را انتشارات تاک در کابل و نشر آمو در تهران منتشر کرده است.

 

بیشتر بخوانید:

 

گفت‌وگو با سیدضیا قاسمی درباره رمان جدیدش | درون‌مایه زمستان بر مهاجرت تکیه دارد

 

اینجا بخوانید: غرق شدن در چشمِ سگ| درباره آخرین کتاب «عالیه عطایی» نویسنده افغانستانی

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->